onsdag 26 mars 2014

En programförklaring för bloggen

Under de senaste åren har jag fått fått önskemål om att dela med mig av mina kunskaper om fotografering. Ibland från rena nybörjare och ibland från mer erfarna och också från duktiga amatörer som saknat de teoretiska kunskaperna. Jag har tvekat inför uppgiften av många goda skäl. Skall jag göra en fotokurs på nätet måste den vara begriplig för nybörjare men också ha något att ge till de mer erfarna. Språket måste vara begripligt och innehållet gediget. Det måste också vara möjligt att diskutera innehållet. Det skall vara möjligt att ställa frågor och att lämna övningsuppgifter som man får återkoppling på.

Balansen mellan allt detta kräver omsorg och eftertanke och detta har varit grunden för min tvekan.
Men nu kastar jag mig ut i ett egentligen omöjligt projekt men så här tänker jag just i skrivande stund.

Jag börjar med det grundläggande inom foto.
ISO, bländare, slutare är betydelsefulla delar men ljuset, färgtemperaturer och kameraval kommer också med i kursen. Övningsuppgifter och bildkritik är ofrånkomligt.
Bloggformatet är inte bra för att ställa frågor, lägga ut bilder eller redovisa övningsuppgifter därför skapar jag inom kort ett forum för detta. En del av forumet kommer att vara slutet och kräva "medlemskap" och inloggning och en del kommer att vara öppet om jag får ett forum som klarar detta och det tror jag går att fixa.

Min förhoppning är att jag på detta sätt kan belöna alla de som skänkt mig sina kunskaper genom personliga kontakter, föredrag, seminarier och böcker och artiklar.

Tar jag mig vatten över huvudet? Jag hoppas inte det, men det får tiden utvisa.
Välkommen att Ta bättre bilder!

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg! :) Du skriver verkligen så man förstår :)
    Har inte läst det sista inlägget än men det ska jag göra i helgen :) Jag tänkte bara höra med dig Tommy om du skulle koppla till ett forum eller du skipper det? :)

    MVH "leemland" från iFokus :)

    SvaraRadera
  2. Som ett svar på din fråga får du en länk. Det kommer ett forum.
    http://tommyalm.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för svaret! :)

    SvaraRadera