måndag 21 april 2014

Vitbalans

Ännu ett konstigt uttryck i fotovärlden, vitbalans. Våra ögon har en fantastisk förmåga att uppfatta ljus. Snön är nästan alltid vit, sandstranden likaså. Ett tomt pappersark ser vitt ut oavsett om du sitter i skuggan eller tittar på det i skenet av en gammaldags glödlampa.
Men sensorn i kameran är inte alls så exakt eller tillförlitlig eller om jag justerar mitt påstående lite så är det egentligen inte ögonen som ser allt rätt utan hjärnan som justerar färgerna och någon hjärna finns inte i kameran.

Vitbalansen mäts i Kelvingrader, kort uttryckt Kelvin eller K.
Ett stearinljus har ca 1000 K, en glödlampa ca. 3000 K och i skuggan kan man mäta upp ungefär 7000 K.
Man kan sammanfatta färgtemperaturen med att den sträcker sig från röda färger, 1000 K till blåa färger 10 000 K.
Detta klarar inte sensorn i kameran utan att få lite elektronisk hjälp och inte ens då är systemet tillräckligt. Det automatiska systemet klarar bara att justera mellan ca 3000 K till 7000 K.
Men lugn, det finns så klart lösningar på detta problemet också.

Den förinställda vitbalansen heter något i stil med AUTO WB och den klarar många situationer så lite alldagsfotografering utan större krav fungerar bra  med denna inställning.
Men vill du vidare så måste du gräva dig ner i systemet. Alla moderna systemkameror tillåter mer exakta inställningar av vitbalansen.
Din kamera bör ha inställningar för

  • Dagsljus
  • Skugga
  • Moln
  • Glödlampa
  • Lysrör
  • Blixt
som minsta alternativ men den medger förhoppningsvis också något som heter "egen vitbalans" och detta senare alternativet är det bästa.

Innan jag går vidare så vill jag inflika att det finns ett sätt att strunta i vitbalansen och alltid köra på Auto men det återkommer jag till, kunskapen om färgtemperatur är nödvändig ändå och kunskap är en lätt börda.

Ett starkt skäl att ställa in rätt vitbalans är att kamerans skärm visar bilden med den inställda vitbalansen så för att sen hur den slutgiltiga bilden blir redan vid tagningen bör du ha rätt inställning

Om du tar en bild vintertid i klart ljus med snö så blir bilden ofta totalt fel. Dels kommer snön att bli blå och den blir också underexponerad. I detta läge finns egentligen bara ett hjälpmedel och det är att använda egen vitbalans och bländarkompensation.
Det finns ett hjälpmedel som heter gråkort och det är exakt ett grått kort av olika storlek.
Det finns två grundtyper av gråkort 18 % som var en tidigare standard och 12 % som är en nyare standard. Det spelar ingen större roll vilket du använder.
Men köp inget av de billigare, de har inte rätt gråa färg om du är kritisk.
Insidan på en ryggsäck av märket Lowepro är 18 % grå och duger i många fall.

För att ställa in egen vitbalans så söker du upp det läget i kamerans meny. Se till att ditt gråkort fyller hela sökaren och ta en bild. Vitbalansen inställd!
Nu hör jag någon som säger att ett vitt papper duger bra men tyvärr är det inte sant.
Vita papper har ofta en bestrykning för att se vita ut och vitt i pappersbranschen är nåt helt annat än vitbalansering och Kelvingrader.

I nästa avsnitt skall jag förklara varför du i stort kan strunta i vitbalansen och avsnittet handlar då om vilket bildformat du använder.

Din uppgift blir att söka upp dina automatiska vitbalansinställningar i kameran och att se hur du kan välja egen vitbalans för just din kamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar